To takie proste!
GRUPA II

PAŹDZIERNIK 2019

ZWIEDZANIE GALERII HUTA SZTUKI

Dnia 22 października odwiedziliśmy ciekawe miejsce w Nowej Hucie, którym jest galeria Huta Sztuki przy Ośrodku Kultury im. C.K. Norwida. Celem wizyty było zapoznanie dzieci z dziełami sztuki nowohuckich artystów oraz udział w zajęciach warsztatowych. Prezentowane w galerii dzieła zrobiły na przedszkolakach duże wrażenie. Szczególnie podobały się im obrazy malarstwa materii, do których tworzenia artyści wykorzystywali prawdziwe przedmioty z życia codziennego, a także rzeźby baśniowe Mariana Kruczka. Duża część zebranych eksponatów nawiązuje do początków Nowej Huty. Są to między innymi obrazy z cyklu „Robotnicy na budowie Nowej Huty”. Głównym tematem naszego spotkania w galerii była „Panorama Nowej Huty”, dzieło Witolda Chomicza z lat 50-tych ubiegłego stulecia. Jest to projekt fresku, który zdobił ścianę budynku Dworca Kolejowego w Krakowie. Po dokładnym zapoznaniu się z obrazem zadaniem dzieci było kolorowanie fragmentów jego kopii, a następnie składanie w całość własnej panoramy, inspirowanej oryginałem. W czasie warsztatów dzieci uzupełniały również karty pracy związane ze zdobytymi wcześniej wiadomościami.

Galeria Huta Sztuki jest ciekawym miejscem gdzie przedszkolaki nie tylko zdobyły nowe doświadczenia związane ze sztuką oraz Nową Hutą, ale także wiedzę o tym jak należy się zachowywać w takich miejscach. Na zakończenie spotkania czekało na dzieci jeszcze jedno zadanie – dotarcie na Plac Centralny. Podczas spaceru Aleją Róż podziwialiśmy architekturę najstarszej części naszej dzielnicy oraz piękną złotą jesień.

Zachęcamy Państwa do odkrywania ciekawych miejsc w Nowej Hucie oraz przekazywania dzieciom wiedzy na temat nasze dzielnicy.

Opisały: Elżbieta B., Katarzyna M.-K.

UDZIAŁ W PRZEGLĄDZIE

"O KRAKOWSKĄ CZAPKĘ"

17.10.2019 r. w ARTzona Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida odbył się XX jubileuszowy Małopolski Przegląd Tańca Ludowego „Krakowiaczek 2019 - O Krakowską Czapkę”. Jurorami byli choreografowie dziecięcych zespołów ludowych. Na przegląd przybyło 13 grup i zespołów przedszkolnych z terenu Małopolski. Zadaniem uczestników była nauka i wykonanie układu tańca – Krakowiaka. Nasza grupa II również zaprezentowała się podczas tego konkursu. Dzieci pięknie zatańczyły układ Krakowiaczka. Za swój występ otrzymały dyplom, książkę i płytę z piosenkami patriotycznymi oraz każde występujące dziecko dostało indywidualną mini nagrodę.

Uczestnictwo w przeglądzie pozwoliło przedszkolakom na żywe obcowanie z polską kulturą ludową.

JESIENNY SPACER DO PARKU

Aby bezpośrednio obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, podziwiać piękno jesiennego krajobrazu i poszerzać wiedzę na temat różnych ekosystemów, przedszkolaki z grupy II udały się na wycieczkę do pobliskiego parku. Piękna słoneczna pogoda, sprzyjała pobytowi na świeżym powietrzu i zachwytom nad barwami polskiej złotej jesieni. Dzieci z zapałem zbierały kolorowe liście, gromadziły też inne skarby jesieni.

Podczas spaceru alejkami parku dzieci nazywały drzewa liściaste i iglaste, rozpoznawały je po korze, owocach lub kształcie liści. Poznawały ciekawostki o niektórych z nich. Między innymi dowiedziały się dlaczego modrzew jest niezwykłym drzewem iglastym. Omawiały ogólną budowę drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona drzewa.

Po powrocie do przedszkola oglądaliśmy przyniesione liście, porównywaliśmy je z obrazkami drzew, z których pochodzą. Pozostałe jesienne skarby wykorzystamy podczas licznych zabaw matematycznych i zajęć plastycznych oraz udekorujemy nimi nasz kącik przyrody.

WRZESIEŃ 2019

BEZPIECZNIE ULICAMI NOWEJ HUTY

W ramach wciąż trwających obchodów 70-lecia Nowej Huty chcemy przekazywać przedszkolakom wiadomości na temat naszej dzielnicy, a także zaszczepić w nich patriotyzm lokalny. Bardzo pomocny w naszych działaniach będzie prezent jaki otrzymaliśmy niedawno od Pani Kasi - mamy Oli S. Jest to książeczka pt. „Nowohuckie podróże Pana Dyni”, która jest efektem projektu, realizowanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Nowej Huty pod patronatem Ośrodka Kultury Kraków-Nowa Huta. Bohater opowiadania Pan Dynia wędruje po całej dzielnicy poznając nie tylko jej najbardziej charakterystyczne miejsca, ale także położone na obrzeżach miasta osiedla.

Książeczka tak bardzo nas zaciekawiła, że i my postanowiliśmy jak Pan Dynia pozwiedzać niektóre ciekawe miejsca Nowej Huty. Dlatego 24 września autobusem linii 139 wybraliśmy się na wycieczkę do Bieńczyc. Spacer ulicami starej części Nowej Huty rozpoczęliśmy od Teatru Ludowego. Następnie obserwowaliśmy słynny czołg stojący przed Muzeum Czyny Zbrojnego na osiedlu Górali. Później udaliśmy się w kierunku placu Bieńczyckiego i na koniec dotarliśmy pod kościół Arka. Jako że realizowaliśmy w tym tygodniu tematykę związaną z bezpieczeństwem szczególną uwagę zwracaliśmy na prawidłowe przechodzenie przez jezdnię i utrwalaliśmy zasady związane z poruszaniem się pieszych.

Dziękujemy Pani Kasi za wspaniały prezent i zachęcamy wszystkich Państwa do poznawania wraz z dziećmi ciekawych miejsc w naszej Nowej Hucie.

Opisała: Katarzyna M.-K.

NASZA MAŁA OJCZYZNA

- WYCIECZKA NA KRAKOWSKI RYNEK

19 września wyruszyliśmy autobusem na wycieczkę do Starego Krakowa. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Teatru Słowackiego, następnie przeszliśmy wzdłuż murów obronnych i Barbakanu. Przejście przez Bramę Floriańską poprowadziło nas na Rynek Główny do Kościoła Mariackiego, Sukiennic, Kościoła św. Wojciecha, Wieży Ratuszowej. Spokojna przechadzka szlakiem wielowiekowej architektury połączona była krótkimi opowiastkami związanymi z historią lub legendą mijanych zabytków. W czasie spaceru podziwialiśmy także najsłynniejsze uliczki i kamienice historycznego serca Krakowa.

Wycieczka bezpośrednio przybliżyła przedszkolakom piękno naszego miasta, jego architekturę i zabytki.